Sunday, June 21, 2015

Sajak dan Aku

Aku sangat menggemari sastera sedari dialam persekolahan lagi. Mungkin kerana itulah aku cenderung untuk terjun ke alam penulisan. Diawal pembabitan cita-citaku ini ditentang oleh saudara-mara kerana pada masa itu ia adalah sesuatu yang mustahil untuk dicapai bagi anak kampung sepertiku. Lagi pula kerjaya profesional lain dianggap lebih memberikan jaminan masa depan berbanding kerjaya didalam bidang penulisan. Perjalanan memburu cita-cita aku ini diabadikan didalam buku Dari Kodiang Ke Jalan Riong. 

Antara  usaha aku untuk meluahkan isi hati dalam bentuk penulisan ialah dengan mengarang sajak. Tidak kusangka sajakku yang pernah disiarkan dalam Berita Harian pada tahun 60-an dimuat-naik oleh Lee Kong Chian, National Library Singapore. Antara sajaknya ialah seperti berikut:

8 Jun 1966, Berita Harian Singapura 

9 Februari 1966, Berita Harian Singapura

12 Mei 1965, Berita Harian Singapura

No comments:

Post a Comment